Tentoonstellingen bij Galerie Jacoba Wijk
1999 1999 1999 2002 2002 2002 2003 2004 2006 2006 2007 2007 2008 2008 2009 2009 2010 2010 2011 2011 2013
OP EEN ANDERE PLANEET
door Eric Bos
In de pasteltekeningen van Hessel Miedema (1962) lijken de thema's van zijn broers Peter en Harry samen te komen.
Het fantastische speelt in zijn voorstellingen de hoofdrol. In zijn recentere werk tovert hij ons een wereld waarin mensenkinderen en dieren een geheim verbond zijn aangegaan.
Het is de wereld van het kind zoals dat zich droomt.
Het verstaat de dierentaal en de dieren begrijpen zijn kinderspraak. Ze hebben houvast aan elkaar, een lijflijk contact, een intimiteit waar wij geen deel aan hebben. In dit fantatische universum bestaat de lucht niet uit zuurstof, maar uit een verdicht gas, alsof we ons op een andere planeet bevinden, misschien wel op de planeet Venus.
Dicht bij de zon en toch altijd duister.
Wat de voorstellingen van Hessel Miedema betekenen, weten we niet. Erover nadenken helpt niet, we moeten onze associaties de vrije loop laten. Zulke tekeningen moet je zien, maar vooral voelen. Al die wonderlijke taferelen wekken iets vergetens in onszelf. Een verloren droom, een vreemde ervaring uit onze vroegste kindertijd. Een mysterie, dat de tekenaar ons in flarden toont, belicht door een lamp in de mist. Soms zien we iets, maar als we goed willen kijken, is het alweer verdwenen.
Op 24 januari 1999 opende de dichter C.O.Jellema een solotentoonstelling van Hessel Miedema (1962) bij Galerie Wijk in stad-Groningen. Hij las een tekst, die hij schreef n.a.v. een tekening van de kunstenaar. U kunt de tekst vinden door hier te klikken.
De gebroeders Miedema toonden hun werk een aantal keren gezamenlijk o.a. bij Flatland Gallery - Utrecht, 't Coopmanshus -
Franeker, The living room - Amsterdam en bij Galerie Wijk - Groningen. Alle drie genoten zij een opleiding aan de Academie Minerva - Groningen. Opvallend zijn de vele overeenkomsten in hun verfijnd realisme. Dezelfde motieven zien we in het wat broeierige werk van alle drie kunstenaars steeds weer terugkeren; bloemen, dieren en (zelf-) portretten, evenals een dromerige, licht surreele atmosfeer. De werken bevinden zich onmiskenbaar in de laat negentiende en vroeg twintigste eeuwse traditie van het fantastische. Men denke hierbij aan kunstenaars als Odilon Redon, Eugene Carriere en Alfred Kubin. In een hedendaagse omgeving doen de schilderijen, pastels en inkttekeningen op het eerste gezicht misschien enigszins misplaatst aan, maar wie zich erdoor wil laten vertragen zal zeker geboeid raken door de doorwerkte, soms bijna sprookjesachtige taferelen.
Hessel Miedema (1962) verbeeldt een verstilde wereld. Mannen, vrouwen of kinderen zijn omringd door nachtmerrie-achtige visioenen, maar ook poetische dromen en vrolijk spel. Vaak vormt een vaag landschap het decor. De toeschouwer wordt deze wereld binnengenodigd om zijn of haar eigen dromen verder te dromen.......
Sfeer in licht, krijt en concentratie.
(Een interview met de kunstenaar n.a.v. de solotentoonstelling bij Wijk in Groningen.)
In Miedema's tekeningen blijft de thematiek alleen maar aanleiding om een sferische tekening te maken. 'Ik kan allerlei onderwerpen aansnijden: geboorte, groei en dood of gewoon dans en vermaak. Die verwerk ik in een zeer letterlijk figuratief beeld. Ik relativeer helemaal niets in mijn tekeningen. Er staat wat er staat. Maar mijn eigenlijke onderwerp is sfeer. Door een sterke concentratie op licht en kleur, of liever gezegd tinten, wil ik een sferische binnenwereld oproepen. Doordat ik met krijt werk, hebben de tekeningen bovendien een fluweelachtige uitstraling.'
Ook in zijn techniek betoont Miedema zich een 'moderne romanticus'. Zijn tekeningen zijn tot in het extreme uitgewerkt. 'Een onderwerp of sfeer werk ik heel scherp uit. Een sentimenteel tafereel bijvoorbeeld vraagt ook om een sentimentele benadering. Dat vereist concentratie. Als tegenwicht heb ik daarom een schetswand ingericht met 'zwarte tekeningen'. Hierin voel ik me vrijer. Het is een soort zoekend tekenen, hoewel ik me toch ook al probeer te concentreren op een bepaald gegeven. De 'schetsen' zijn een soort voorland. Daar komen de uitgewerkte tekeningen vandaan. Maar die voeren me ook weer verder op mijn zoektocht naar de volgende tekening. eigenlijk is mijn kunstenaarschap een groot, serieus spel.'